Hvem kan utføre en EU-kontroll?
Alle bilverksteder eller kontrollorganer godkjent av Statens vegvesen kan utføre en EU-kontroll.
Felles for alle som utfører kontrollen er at det er kontrolløren som har ansvaret for å rapportere til Statens vegvesen. Som regel får du som bileier en kopi av kontrollseddelen. Får du ikke automatisk en kopi, spør om å få det. Kopien sikrer deg dokumentasjon på at du har gjennomført en kontroll dersom det skulle oppstå spørsmål eller konflikt i ettertid.
Hva bør jeg gjøre før jeg leverer bilen til EU-kontroll?
Det er sikkerhetsmessige punkter som oftest får feil eller mangler. De fleste av disse kan du selv kontrollere før kontrollen. Mange av de bør du dessuten lett kunne eventuelt utbedre på egenhånd.
Her er en enkel sjekkliste du selv kan gå igjennom før bilen leveres til EU-kontroll:
- Se til at alle lys fungerer. Nærlys, fjernlys, skiltlys, varselblink og signalblink
- Test bilhornet
- Vindusviskerne skal fungere uten å etterlate seg striper, og på alle hastigheter
- Vindusspylerne skal fungere
- Frontruten skal ikke ha sprekker eller annen skade i synsfeltet
- Sidespeilene skal ikke ha skade
- Alle sikkerhetsbelter skal være på plass, og beltene skal kunne strammes og ikke ha noen rifter
- All hjulboltene skal være på plass
- Speedometeret skal fungere
- Det skal ikke ligge løse gjenstander som lett kan falle på gulvet på førersiden
- Det skal ikke ligge tunge gjenstander i hattehyllen
- Vognkort del 1 må være i bilen
- Bilen skal ha varseltrekant, og det må også være en refleks-vest lett tilgjengelig
- Elbiler skal ha en feilfri ladekabel (denne må ligge i bilen)
Bilen ble ikke godkjent i EU-kontrollen – hva må jeg gjøre?
Får du feil eller mangler på EU-kontrollen, vil disse fremkomme på kontrollseddelen. Du må da utbedre disse innen fristen, og gå tilbake til bilverkstedet for en etterkontroll hvor kun punktene med feil eller mangler kontrolleres på nytt. Er det større feil eller mangler kan det søkes om en utsettelse. Bilverkstedet eller kontrollorganet hjelper deg med en eventuell utsettelse, slik at bilen ikke blir begjært avskiltet.
Hva skjer om bilen ikke går igjennom en EU-kontroll før fristen?
Dersom bilen ikke går igjennom en EU-kontroll, og eventuelt en etterkontroll etter utbedringer av feil eller mangler, vil Statens vegvesen automatisk sende en purring med én måneds utsettelse. Er ikke bilen EU-godkjent innen den nye utsatte fristen vil Statens vegvesen sende begjæring om avskilting.
Å få bilen avskiltet er kjedelig i seg selv. Enda kjedeligere er det at i tillegg til å fortsatt måtte utbedre feil og/eller mangler som angitt på kontrollseddelen – så må du betale en ny registreringsavgift for å få skiltene tilbake. Så å være slapp med EU-kontrollen kan fort bli unødvendig kostbart.
Er det noe mer jeg trenger å vite om EU-kontrollen?
Du kan klage på kontrollen. Klagen retts til Statens vegvesen så fort som mulig etter utført kontroll.
Pass på at kontrollseddelen er maskinskrevet. En håndskrevet kontrollseddel er ikke en godkjent kontrollseddel. En håndskrevet kontrollseddel kan være et tegn på at bilverkstedet ikke er godkjent for å gjennomføre periodisk kjøretøykontroll (PKK) – EU-kontroll. I verste fall er kontrollseddelen falsk, EU-kontrollen blir aldri sendt inn til Statens vegvesen – og det neste som skjer er at du mottar begjæring om avskilting.
Sammen med kontrollseddelen skal det foreligge et tilleggsskriv med generell info om kontrollen, hvordan de ulike punktene bedømmes – og om muligheten for å klage på kontrollen, samt hvordan klage.
Se etter bevis på autorisasjon. Bilverkstedet eller kontrollorganet har ofte et skilt hengende, enten på utsiden eller innsiden av bygningen. Ofte henger det et skilt utenfor, samt et innrammet bevis inne ved kundemottaket eller verkstedmottaket. Ser du ikke bevis for autorisasjon fra Statens vegvesen, bør du kanskje spørre. Har de ikke autorisasjon bør du ikke ta EU-kontrollen, service eller noe annet ved vedkommende bilverksted.
Husk at det korrekte navnet er PKK-kontroll, Periodisk kjøretøykontroll – men i daglig tale brukes som oftest EU-kontroll.
En EU-kontroll er ikke et kvalitetsstempel som kan benyttes ved salg av kjøretøyet
Kontrollen sjekker elementære sikkerhetsmessige punkter som frontrute, bremser, lys, rust i bærende elementer, eksosavgasser og støynivå m.m. Kontrollen sjekker ikke om all elektronikk som radio, klimaanlegg, vindusheiser etc. fungerer. Sjekkpunktene vil ikke avdekke om bilen er et godt kjøp eller ikke, men i beste fall kunne gi en liten pekepinn.
Så en godkjent EU-kontroll er ingen garanti for at bilen ikke er i dårlig stand. Bilen kan være i svært dårlig stand og allikevel ha kjøretillatelse. Å ta en bil som nettopp har gjennomgått en EU-service som god fisk, er ikke å anbefale. Som bilselger bør du heller ikke ensidig bruke godkjent EU-kontroll som salgsargument eller kvalitetsstempel på at bilen er i god stand.
Aktuelle linker med mer info vedrørende PKK-kontroll:
KONTROLLVEILEDNING PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY – Statens vegvesen
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy – Lovdata
Periodisk kjøretøykontroll – Wikipedia
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2009/40/EF af 6. maj 2009 om teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
Nye forskrifter om periodisk kjøretøykontroll og kjøretøyverksted 1. juli 2009. – Statens vegvesen