Hva er forskjellen mellom en steinsprutskade og en sprekk i en frontrute?
Mindre frontruteskader kommer vanligvis i to former – steinsprut og sprekker. En steinsprut er generelt en skade i frontruten hvor skadepunktet er tydelig markert. Dette punktet kan se ut som en stjerne (korte sprekker ut fra midten), som en sirkel eller en halvmåne form, en liten sprekk som er mindre enn en tomme (2,5cm), eller en liten grop i frontruten. Større sprekker skaper derimot en klar linje i glasset som kan variere fra under en tomme og opp til bredden på frontruten, gjerne i en horisontalt eller litt bølgete linje.
Kan frontruten repareres?
Hvorvidt frontruten kan repareres, avhenger av tre hovedfaktorer:
Størrelsen på steinsprutskaden
Frontrutereparasjon er en industri som stadig utvikler seg, slik at evnen til å reparere store steinsprutskader eller sprekker kan ofte variere sterkt avhengig av metodene og erfaringene til bilverkstedene eller bilglassverkstedene. Generelt sett kan man reparere steinsprutskader i frontruten som er mindre enn en 5-kroners mynt og sprekker som er opptil tre tommer (7,5 cm) lange. Reparasjoner av frontruter har også spesifiserte grenser for reparasjonsstørrelser, avhengig av skadetypen (sirkel, grop, sprekker osv.), med de øvre skadegrensene av en steinsprut på tre tommer (7,5 cm), og en sprekk opp til og med 14 tommer (35-40 cm). Igjen, disse størrelsene kan variere avhengig av hvor skaden(e) befinner seg i frontruten. I tillegg så kommer det også an på verkstedet sin kompetanse og erfaring. Noen ganger kan man også reparere lange sprekker på over 40 cm i frontruten.
Dybden på steinsprutskaden
Dette er nært knyttet til størrelsen på skaden, men viser til hvor dyp skaden er i frontruten. En frontrute er i utgangspunktet en sandwich av flere glasslag som består et ytre lag av glass, et plastinnlegg, og et innvendig lag av glass. Hvis skaden er gjennom det ytre og det indre laget av glass, er det for dypt til å bli reparert.
Posisjonen til steinsprutskaden
Hvor av skaden er vil også sterkt påvirke evnen til å utføre en vellykket frontrutereparasjon. Hvis skaden strekker seg helt til glassets ytre kant, er det stor sjanse for at frontrutens strukturelle styrke har blitt så mye redusert at det ikke er mulig å reparere frontruten. Fordi frontruten er ansvarlig for opptil 60% av konstruksjonsstyrken ved en ulykke hvor bilen ruller over, er det viktig at frontruten blir byttet ut hvis skaden er for stor eller kan ikke repareres på grunn av hvor selve skaden er i frontruten.
Et annet sted hvor det ikke skal utføres reparasjoner i frontruten, er innenfor sjåførens synsfelt. Reparasjoner i dette området vil ofte føre til en viss forvrengning av det som er synlig for føreren.
Til slutt er det ikke mulig å reparere skader i områder i frontruten hvor man har sensorer, slik som regnsensorer, advarselssystemer for veifeltskifting, automatiske bremsesystemer eller andre automatiserte styresystemer. Disse sensorene og systemer krever krystallklare frontruter, og til og med en nesten perfekt reparasjon kan forårsake funksjonsfeil i disse systemene.
Når bør du bytte frontruten din?
Fremfor alt er sikkerheten avgjørende. Mange bileiere synes det er greit å kjøre rundt med en sprekk i frontruten. Det er det faktisk ikke, og kan isteden være en stor sikkerhetsrisiko for de som er i bilen.
Det som man virkelig må forstå her er frontrutens viktige rolle i strukturen og sikkerheten av bilen.
I en frontkollisjon kan frontruten være opptil 45% av styrken i en bils konstruksjon, og opptil 60% hvis bilen ruller over. Det er veldig viktig å være sikker på at frontruten ikke er skadet, så hvis man har en skade i frontruten er det viktig få den evaluert av et profesjonelt reparasjonsfirma så snart som mulig, og eventuelt foreta anbefalte reparasjoner.