Må servicen utføres av merkeverksted?
Nei, det må den ikke. Faktisk så gir EU- og EØS reglene bileiere rett til fritt valg mellom merkeverksteder og frittstående verksted helt fra bilen er ny. Ved å sammenligne tilbud kan man spare mye penger, så det er viktig at bileierne er klare over dette. Veldig ofte er det prisen som er den viktigste faktoren når man velger verksted, eller at man vedlikeholder bilen i det hele tatt. Velger du å ikke benytte deg av et merkeverksted er det veldig viktig at du tar vare på all dokumentasjon og kvitteringer, i tilfelle en garantisak vil komme opp en gang i framtiden. Da er det viktig at du som forbruker er i stand til å bevise at all service er tatt til henhold til all krav fra den respektive bilprodusenten.
Flere merkeverksteder spiller på en del av usikkerheten til bileierne og prøver å skape et inntrykk at de er de eneste som er i stand til å ta hånd om vedlikeholdet, som for eksempel kvalitet på verkstedet, merkekunnskap, reservedeler, og diagnoseverktøy. Det er derfor viktig å forstå at Vegdirektoratet i Norge stiller svært så strenge krav til godkjente verksteder, slik at bileiernes trygghet er ivaretatt – uansett hvilket autorisert bilverksted man velger.
Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileierne måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler innenfor garantiperioden, mens nå står alle fritt til å velge hvilket som helst verksted de vil så lenge verkstedet benytter originaldeler eller deler av tilsvarende, eller bedre kvalitet. Dette betyr også at frittstående verksteder skal ha tilgang til produsentenes manualer eller instruksjonsbøker for alle typer reparasjoner og diagnoser, samt være i stand til å sette stempel i bilens servicehefte etter utført vedlikehold. Bileierne kan derfor fritt velge verksted for både service og reparasjon.
Hva koster bilservice?
En fordel for prisbevisste bileiere er at det kan være stor forskjell på prisene mellom forskjellige verksteder og hva de forlanger for en vanlig service. Til og med innen merkekjeder kan det være stor forskjell. For mange er bilen den viktigste eiendelen bortsett fra hus og hjem. At bilen til enhver tid fungerer knirkefritt og er trygg og sikker på veien både for passasjerer og omgivelser er veldig viktig. Men både vedlikehold og reparasjoner krever at bilen må innom et verksted med jevne mellomrom.
Når bilen trenger en service så gjør vi ofte det som er enklest: vi finner et merkeverksted, og gjerne det som er nærmest. Men har du tid til å sjekke litt rundt der hvor du bor kan du spare tusenvis av kroner. Selv om prisene kan være høyere hos merkeverkstedene så er de gjerne raskere med fastpriser på service og reparasjoner enn de mindre frittstående verkstedene. Men det er her du kan spare en del.
Som regel vil du alltid spare noen hundrelapper, til og med tusenlapper, ved å velge et lokalt bilverksted fremfor et merkeverksted. Vil du spare enda mer penger på bilholdet kan du prøve å få tatt service samtidig med EU-kontrollen. Du bør også spørre om verkstedet har andre tjenester, som dekkskift, dekkhotell, reparasjon av steinsprut etc. Samler du hele bilholdet på ett sted er kan det være svært mye penger å spare. Og ikke minst: sjekk om bilverkstedet har gratis lånebil. Ved skade får man ofte gratis leiebil av forsikringsselskapet, men ikke ved service, utbedringer av slitasjedeler, EU-kontroll osv. Da er det veldig praktisk å ha bilen hos et verksted som har gratis lånebil – samt at man sparer mye tid, og endel penger.
Når skal bilen på service?
Intervallet mellom service og vedlikehold av bilen din varierer ettersom hvilken type bil du har, hva slags motor den har (bensin / diesel), hvordan man kjører med bilen, og anbefalinger av bilprodusentene. Det mest alminnelige er at man skal foreta service på bilen hvert 10,000 til 30,000 km, eller hvis du kjører mindre enn det, hvert 1-2 år. Sjekk serviceheftet til bilen din. Der skal intervallene for de ulike servicene stå. Har bilen registerreim står det også når denne bør skiftes.
Dette sjekkes vanligvis når bilen er inne til full service
Full bilservice er forskjellig fra biltype til biltype, alder, størrelse, hvor langt bilen har gått osv. Men stort sett så inneholder en service de følgende punktene:
- Skifte av olje og oljefilter
- Skifte av pollenfilter, luftfilter og drivstoffilter
- Etterfylling av kjøle- og bremsevæsker
- Kontroll av vindusviskere, lykter og instrumenter
- Smøring av dører og låser
- Kontroll av dekktrykk og mønsterdybde på dekkene
- Kontroll av styringen og understellet
- Kontroll av støtdempere
- Kontroll av bremsene
- Smøring og rensing av bremsene
- Kontroll av batteriets spenning og effekt samt sjekking for lekkasje
- Kontroll av ventilene / motoren, og eventuell justering av komponenter
- Prøvetur av bilen og generell vurdering av tilstand
- Serviceindikator nullstilles (hvis den har det)
Betydningen av serviceheftet
Et servicehefte er sett på som et verdidokument i dag. Det kan fortelle deg en hel del om bilens historikk, og hvordan den har blitt tatt vare på av bilens eier, og generelt hvordan livet til bilen har vært. Et komplett hefte med stempler fra autoriserte verksteder forteller deg at bilen er godt sett etter, mens et servicehefte med sporadiske stempler, og servicer gjort av billigkjeder kan tyde på at eierne muligens ikke har vært så flinke til å se etter bilen så godt som de kanskje skulle ha gjort. Man må også være oppmerksom på at hvis enkelte servicer mangler i heftet så kan det godt være noe feil med bilen, selv om det ser ut som om den fungerer som den skal.
Eventuelle tilbakekallinger fra bilprodusenten er det også viktig å få med seg i serviceheftet, i tillegg til eventuelle oppgraderinger. Dette vil også fortelle deg at eieren har vært veldig glad i bilen sin, og har mest sannsynlig vasket og polert den med jevne mellomrom. Mange sparer på den spesifiserte regningen etter service og EU-kontroll sammen med serviceheftet. Det er et tydelig tegn på at eier har brydd seg om og tatt godt vare på bilen.
I dagens digitale utvikling så er også papirbaserte servicehefter for biler på vei ut. Mercedes-Benz har introdusert noe som de kaller DSB, som står for Digital Service Booklet (digitalt servicehefte). Dette er blitt laget så man kan ha enda sikrere dokumentasjon på utført service- og vedlikehold i framtiden. Dette betyr at all servicedokumentasjon og annen info vedrørende bilens verkstedhistorikk alltid vil være lett tilgjengelig online med det digitale serviceheftet. Mercedes-Benz introduserte dette i 2007-2008, og hvis din Mercedes-Benz har blitt vedlikeholdt av et autorisert Mercedes-Benz verksted, vil all data siden da være tilgjengelig i databasen til Mercedes-Benz. Dette betyr at sjansen for forfalskning er redusert betraktelig og kan øke en annenhåndsverdi i tillegg til en mer stabil bruktbilverdi i framtiden.
En bil med komplett servicehistorikk er mer verdt
I dag er det mange bruktbiler for salg i Norge, noe som gir en betydelig utfordring for dem som skal selge, spesielt modeller og merker som kanskje ikke er de aller mest attraktive i markedet.
For de som vil selge bilen sin er det viktig at serviceheftet er komplett og at alle servicene har blitt gjort i henhold til bilens manual. Et komplett servicehefte vil ikke bare øke salgsprisen men også gjøre bilen mye mer lettsolgt enn de som ikke har dette. Serviceheftet er rett og slett et verdipapir som øker verdien på bilen.
Servicehistorikken er viktig, og du bør forsikre deg om at alle servicer er fulgt i henhold til anbefalingene i serviceheftet. Hvis tidligere eier har fulgt anbefalte serviceintervaller betyr ikke bilens kilometerstand like mye. En bil som har gått færre kilometer, men er dårligere vedlikeholdt, kan innebære større risiko enn en bil med som har gått dobbelt så langt, men er bedre vedlikeholdt.
Husk at biler er utsatt for slitasje hver eneste dag, og må regelmessig vedlikeholdes for å være i god tilstand og orden. Hvis bilen har hatt regelmessig vedlikehold, vil den mest sannsynlig fungere bedre og man kan spare penger på færre reparasjoner over bilens levetid, spesielt for de nye eierne av en bruktbil.
Produsentens serviceprogram
I dag tilbyr mange bilmerker hva kan kaller et serviceprogram. Det er et markedsføringsprodukt som har blitt introdusert for å gjøre det lettere og også billigere for bileiere å få utført de viktige servicene i tide. Mange tilbyr lave fastpriser over et sett antall år eller kjørte kilometer, mens andre tilbyr faktisk fri service helt opp til 5 år eller 100,000 km, eller hva som kommer først. Dette gjør det enklere for mange siden man ikke behøver å tenke på vedlikeholdskostnader de først 3-5 årene av bilens levetid. Dette vil også hjelpe eierne med eventuelle garantibehov skulle de trenge det. Her er det viktig å vite at man ikke er nødt til å få utført service på merkeveksted, ethvert autorisert verksted skal kunne utføre service i henhold til produsenten sitt serviceprogram.
Registerreim
Registerreimen i bilen må skiftes ut ved jevne mellomrom. Den er laget av gummi, som er en ferskvare, samme som med bildekk. Blir den gammel vil den mest sannsynlig bli sprø og taggene/tennene på den vil falle av, eller reima kan faktisk ryke rett av. Det er veldig viktig at reima er skiftet etter det intervallet som er nevnt instruksjonsboken til bilen. Hvis det står at den skal skiftes ut etter 5 år / 100,000 km, så betyr det at den må byttes ut etter 5 år selv om bilen kanskje ikke har kjørt i nærheten av 100,000 km ennå. På samme måte skal reima skiftes ut etter 100,000 km selv om det tok bare 3 år å kjøre så langt. Ryker reima mens du kjører kan skadene på stempler, ventiler, og motoren generelt bli ganske omfattende og det er viktig at dette ikke skjer.
Service og fabrikkgaranti
Det er viktig å forstå hva det menes med service og fabrikkgaranti. Fabrikkgarantien skal dekke selve bilen, ikke bare bilramma og motoren, men også små komponenter som Xenonpærer, instrumentlamper, setevarmere, låser, bremseskiver, og vinduer. I nybilgarantien skal det meste dekkes, og inneholder materialrelaterte, mekaniske, og elektriske feil. I tillegg skal ekstrautstyr som er montert av fabrikk eller importør også dekkes.
De tre viktigste fabrikkgarantiene er garantien på selve bilen og dens utstyr, lakkgarantien, og garanti mot gjennomrusting. Norsk standard er 5 år for selve nybilen, 3-5 år for lakk, og 12 år for gjennomrusting, men det er noen forskjeller mellom bilmerkene. Kia gir 7 års bilgaranti, eller 150,000 km, mens stort sett all de andre merkene har 5 år eller 100,000 km. BMW og Mini (som er produsert av BMW) gir 5 år eller 200,000 km. Hyundai gir faktisk ubegrenset kjørelengde eller 5 år.
Gjennomrustingsgarantien er stort sett den samme mellom alle merkene, 12 år, og ubegrenset kjørelengde, men Mercedes-Benz avviker det hele ved at de gir hele 30 års garanti mot gjennomrusting.
Lengden på fabrikkgarantien gjelder det første som inntrer av alder eller kjørte kilometer. Kjører du for eksempel 30,000 km per år så varer garantien nesten 3,5 år.
Med bilservice og fabrikkgaranti er det viktig å forstå at skal selve fabrikkgarantien gjelde så må bilen vedlikeholdes etter instruksjonene i bruksmanualen. Står det at du må ha en service hver 20,000 km og du ikke har en service før 45,000 km så kan det bety at fabrikkgarantien ikke er gjeldende lengre.
Garantien begrenser ikke bileiernes lovfestede rettigheter i henhold to norsk lov om kjøp og lov om forbrukerkjøp, overfor selger ved mangler, eller eventuelle krav i henhold til lov om produktansvar. For at garantien skal være gjeldene i det tidsrommet eller kjøreavstanden som den gjelder for, er det viktig at service, vedlikehold, og reparasjoner til enhver tid utføres i henhold til bilprodusentens retningslinjer. Direkte slitasje eller justeringer er vanligvis unntatt fra fabrikkgarantien.
Hvor langt har bilen gått?
Alder, hvor langt bilen har gått, og service henger stort sett sammen, og er viktige sjekkpunkter når man skal vurdere en bruktbil. Antall kilometer leses enkelt av på kilometertelleren i bilen, mens bilens årsmodell kan leses av i vognkortet. En privatbil i Norge går mellom 13,000 og 17,000 km i året, mens privatbiler som er brukt i jobbsammenheng ofte kan gå over 30,000 km per år. Hvor mange eiere en bil har hatt og annen viktig informasjon om bilen kan man enkelt finne ut av ved å ringe Statens Vegvesen på 02030.
Etter innførselsen av EU-kontrollen i Norge har det blitt enklere å avsløre juks med kilometerstanden. Statens Vegvesen har gjort kilometerstanden tilgjengelig for alle. På nettsidene deres kunne du søke opp det aller meste om bilen du var interessert i, men nå kan du også se hvor langt bilen har gått siden forrige EU-kontroll. Men, det er visstnok lettere å jukse med kilometerstanden jo nyere bilen er, og instrumenter som gjør dette er både enkelt og billig å få tak i. Så skal man finne ut hvor langt en bil egentlig har gått så må man gå dypere inn i hjernen i bilens elektroniske system, men fabrikkinnstillinger kan gjøre dette problematisk. Ofte er den beste måten å finne ut hvor langt en bil har gått å ta den med seg til et merkeverksted hvor de kan kjøre en dyp-diagnose på systemet, men det er ikke alle som er like hjelpsomme med dette – og det kan også være en kostnad som du kanskje ikke vil betale for å sjekke en bruktbil hvor verdien ikke er høy nok.
Service på nyere bil kontra en eldre bil
Hvis du vil at bilen din skal bli en klassiker så må du ta godt vare på den. Spørsmålet er jo hvor mye service trenger en eldre bil? Hvis du kjører like mye med din eldre bil som gjennomsnittet kjører per år i Norge (ca. 15,000 km), så bør du ha i hvert fall en service per år. Men siden den mest sannsynlig ikke har noen fabrikkgaranti lengre (eldre enn 5 år) så behøves den ikke å bli vedlikeholdt i henhold til bilprodusentens regler. Du kan, i henhold til loven, gjøre hva du vil – så lenge den passerer EU-kontrollen.
Eldre biler har gjerne større slitasje enn nyere biler, og det er viktig at man holder eldre biler i god trafikkmessig stand. Om du velger å vedlikeholde bilen i henhold to serviceintervall, teknisk kontroll, eller sjekke bilen hvis det føles ut som at noe er galt, så spiller det ikke så stor rolle hvilken måte du velger. Det som er viktig er bilens sikkerhet på veien. Bare pass på at motoroljen og oljefilteret er skiftet regelmessig.
For at fabrikkgarantien er gyldig så må nyere biler vedlikeholdes i henhold til bilprodusentens retningslinjer.